Waarom en wanneer schakelen mensen een Personal Shopper in?

Vaak als potentiële klanten het lastig vinden om de eerste stap te zetten, beginnen ze het gesprek door vragen over andere mensen te stellen. Wie zijn die mensen die jou inschakelen en wanneer doen ze dat dan? En hoe vaak? Wat zijn hun hulpvragen? Laten ze hun hele garderobe aan jou over of stellen ze specifieke vragen? Zoals met wel meer dingen in het leven is daar geen standaard antwoord op.😉 Iedereen heeft zijn eigen motivatie en verhaal, ik kan er wel een boek over schrijven! (hhmm, ideetje😉…). Deze keer neem ik jullie daarom mee in de meest voorkomende redenen waarom klanten mij inschakelen.

Een momentje voor jezelf

De meeste mensen hebben zo’n beetje tienduizend dingen tegelijkertijd aan hun hoofd. Opdrachten met een strakke deadline, een belangrijke netwerkbijeenkomst, dochter naar voetbaltraining brengen, werk-privébalans, de belastingopgave, mantelzorgen, het huishouden, quality time met je partner, een goede moeder zijn, wat eten we vanavond, is er al een cadeautje geregeld… oeps, je begrijpt me allang!

Met zoveel to do’s komt kleding nogal eens op de laatste plaats, want een goed doordachte garderobe samenstellen kost best wel even wat tijd en denkwerk. Nieuwe klanten vertellen mij vaak dat ze er thuis het minst mooi bijlopen: Even gauw iets pakken en dóór! Onlangs vertelde iemand: “Eigenlijk best erg, mijn gezin krijgt altijd een soort afdankertjes-versie van mijzelf. De kleding die ik voor het werk niet meer vind kunnen, draag ik als ik thuis ben. Als ik niet al mijn joggingsbroek aan heb. Erg hé? Daarom neem ik nu toch eindelijk eens contact met jou op.”

Sommige mensen maken tijd voor zichzelf vrij door een huishoudster in de arm te nemen of elke week een maaltijdbox te laten bezorgen. Andere vrouwen bellen mij…

Aansluiting bij verschillende bedrijfsculturen

Daarnaast vragen mensen ook regelmatig advies over de juiste kleding voor verschillende opdrachtgevers. Hoe pas ik mij aan bij de verschillende bedrijfsculturen, zonder mijn eigenheid te verliezen? Deze mensen help ik door samen te gaan shoppen of door middel van een persoonlijk traject van 5 sessies. We gaan de diepte in en klanten leren niet alleen zichzelf beter kennen, maar ondervinden ook wat voor hen de juiste kleuren zijn, creëren een authentieke kledingstijl, ontdekken wat je met de verschillende kleuren en kleding uitstraalt, en stellen samen met mij een basisgarderobe samen die klopt. Aanvullend gaan we samen shoppen en maken we nieuwe setjes die passen bij hun werk- én privésituaties. Aan het eind van zo’n traject heb je alleen maar kleding waar je blij van wordt, maar ook jarenlang plezier van deze investering. Je bezit nu zelf de kennis om die klik bij verschillende corporate cultures te bewerkstelligen. En zo haal je nét iets makkelijker die nieuwe baan, klant of opdracht binnen!

Keuzestress

Héél veel mensen raken overweldigd door de enorme hoeveelheid keuze in winkels. Het plezier van het shoppen is verdwenen. Regelmatig komen ze er thuis achter dat wat ze gekocht hebben tóch niet helemaal bij ze past. Dan moeten ze terug om het te retourneren, of het kledingstuk eindigt ongeliefd achter in de kast. Ik hoor zelfs wel eens van mensen dat ze anderen hun kleding laten uitzoeken! Een Personal Shopper reduceert keuzestress door je bewust en zonder oordeel te laten kijken en selecteren, bijvoorbeeld:

“Deze snit brengt je mooi in balans, en deze iets minder.”

“Die kleuren zeggen precies wie jij bent en laten je stralen.”

“Jij vindt duurzaamheid belangrijk? Kijk eens naar dit merk.”

Door die kaders valt er op voorhand al veel kleding af, wordt de keuze kleiner en de slagingskans groter. Veelgehoorde reactie: “Kun je de volgende keer weer mee…?”

De eerste indruk

De eerste indruk is heel belangrijk. Geef toe: als iemand goed gekleed is en zich daardoor lekker voelt, dan zie je dat. Dit zorgt er (voor beide gesprekspartners) voor dat je lekkerder het gesprek in gaat en jezelf kunt zijn. Fijn op een eerste date of de ontmoeting met je schoonouders, maar dit geldt ook voor ondernemers. Die eerste indruk kan ervoor zorgen dat je de opdracht binnenhaalt en of een interessant contact een praatje aanknoopt op dat netwerkontbijt.

Dit is dan ook één van de redenen waarom veel ondernemers hun kleding graag aan mij over laten. Ze willen een garderobe die benadrukt wie zij zijn als ondernemer én als mens. Soms nemen we samen de hele garderobe onder handen en soms nemen ze contact op als ze iets specifieks nodig hebben, bijvoorbeeld een outfit voor een belangrijke presentatie of een professionele, bij hun stijl passende (laptop)tas. Zo besparen die ondernemers een hoop tijd en moeite die ze liever in hun onderneming steken!

Vergelijk het met een nieuwe website voor een onderneming. Je kunt helemaal zelf gaan uitzoeken hoe je een website bouwt die gebruiksvriendelijk is, past bij de bedrijfsactiviteiten en specifieke sector, potentiële klanten alles vertelt wat ze moeten weten en hen helemaal overtuigd dat dit precies is wat ze zoeken. Tenzij dat nou juist de expertise van de ondernemer is, kan het vele weken duren voor er iets staat en dat kost bakken met geld en tijd. Een slimme ondernemer investeert in een websitebouwer, een tekstschrijver en een fotograaf. Natuurlijk kost dat wat, maar zij zijn veel sneller klaar en weten wat werkt. Zelf gaan ze aan de slag met het zoeken en uitvoeren van opdrachten!

Ben je klaar om de stap te zetten? Of heb je toch nog wat vragen? Neem gerust eens vrijblijvend contact op. Ik kijk er naar uit om je te ontmoeten!