Mijn reis als ondernemer… van offline naar online!

Ik weet het nog precies. Het was dinsdagmorgen 10 april 2018 en ik had een belangrijke afspraak in Zwolle. Stikzenuwachtig was ik, maar gelukkig werd ik direct geholpen. Een half uurtje later liep ik het pand weer uit, met in mijn hand een uittreksel van de Kamer van Koophandel. Het begin van mijn avontuur: ik was officieel ondernemer!

Dit is al weer twee jaar geleden en de tijd is omgevlogen! Het is een feest om elke dag met mijn passie bezig te zijn en mijn eigen richting te kunnen bepalen. Maar, het ondernemen is een reis met hobbels, hoogtepunten en onverwachtse kronkelweggetjes. Je merkt het al, deze week doe ik het anders en neem jullie mee in mijn ondernemersreis!

De start
Twaalf jaar lang werkte ik met veel plezier in de modebranche. Advies geven heb ik in die jaren goed onder de knie gekregen en het helpen van mensen vind ik het leukste wat er is. Na een aanvullende opleiding tot personal shopper kwam ik tot de conclusie dat ik een missie had:

Vrouwen helpen hun eigen kledingstijl te ontdekken, zodat zij kleding kunnen vinden die laat zien wie ze echt zijn. Want alleen als je goed in je vel zit kun je het beste uit jezelf halen.

Jemig. Een eigen onderneming beginnen dus. Ik deed marktonderzoek, stelde diensten samen, schreef webteksten, maakte foto’s en begon “gewoon”! Alles pakte ik aan: van workshops, vrijgezellenfeestjes, losse kleur- en stijladviezen tot het stylen van een band. Het was nieuw, leuk en mega spannend. Ik was als een kind zo blij met elke dienst die ik mocht verlenen en het kon me niet gek genoeg.

Een echte klantenkring

Na een tijdje merkte ik dat ik steeds minder voldoening uit al die losse diensten haalde. Ik wilde relaties opbouwen en een totaalpakket verzorgen. Mensen leren om het zelf te kunnen doen, of de mogelijkheid bieden om alles lekker aan mij over te laten. Behalve het personal shoppen schrapte ik dus alle losse diensten van mijn website. Personal shoppen bleef, daar word ik gewoon heel blij van!

Nadat ik mijn aandacht ging focussen op de diensten die mijn missie het beste ondersteunen, merkte ik dat ik een klantenkring op ging bouwen. En wat een geweldige feedback:

‘Chanine, twee keer in het jaar ga je gewoon met mij mee. Daardoor heb ik het hele jaar leuke kleding en sta ik niet meer gefrustreerd in dat pashokje.’

En dat is super leuk om te horen! We bouwen hierdoor een vertrouwensband op, ik voel mij als een vis in het water als ik voor iemand kleding uitzoek en, best heel belangrijk, we hebben op zo’n dag ook een heleboel lol!

‘Super,’ dacht ik, ‘Dan heb ik gewoon twee soorten klanten. Een die alles wil uitbesteden en een die alles wil leren. Perfect!’ Maar altijd als je denkt dat je alles op de rit hebt, komen er onverwachte dingen op je pad. Zo werd ik vorig jaar benaderd door de eigenaresse van een kledingwinkel, die graag wilde dat ik haar personeel nóg meer kennis ging overbrengen. Mijn hart maakte een sprongetje en enthousiast als ik ben, dacht ik meteen aan Pippi Langkous: ‘Tuurlijk!’, zei ik, ‘Ik heb het nog nooit gedaan, maar ik denk dat ik het wel kan.’ 😉 En wat pakte dat goed uit!

Zo goed, dat ik er een nieuwe dienst van maakte: trainingen waarin ik mijn winkelervaring en kennis van figuur, kleur en stijlen combineer. Zo geef ik personeel van kledingwinkels een stevige basis waarvan uit zij hun klanten beter kunnen adviseren en meer plezier uit hun werk halen. Leuk voor mij: Ook hou ik zo een vinger aan de pols bij een branche waar ik van houd!

 

En toen… Corona
Maart. Alles en iedereen in corona-lockdown. Viel dat even tegen. Groepstrainingen afgelast, mensen durven niet meer te shoppen en heel veel winkels zijn gesloten. Nou ja, terwijl ik dit schrijf zitten we er nog midden in. Weer zo’n onverwachtse afslag in mijn ondernemersreis!

Iedereen werkt al weken thuis en acuut ging alles online. Best even slikken, want dat past helemaal niet bij mij en wat ik doe. Ik vind het gevoel in de winkel belangrijk en ik wil dat fysieke winkels blijven bestaan. Daarnaast was ik altijd best een beetje anti online shoppen. Net als een restaurant een soort “afhaalbox” met kleding maken en naar mijn klant opsturen? Ik had er mijn twijfels bij. De kritische blik en finishing touch vond ik echt een meerwaarde en als ik er niet bij ben kan ik het proces niet aan- of bijsturen.

Totdat iemand mij vroeg of ik geen online training kon ontwikkelen waarmee ze kon leren online efficiënter te shoppen. Hmmm, dat is een interessant idee… Maar tegelijkertijd voelde ik ook weerstand. Want kan ik online wel dezelfde kwaliteit leveren als ik live  doe? En de vraag die ik mijzelf altijd stel: ‘Is dit wel iets waar ik blij van word?’ Ik liet het even rusten.

Ondertussen vroegen steeds meer mensen mij even mee te kijken met online bestellen en ze vertelden: ‘Ik bestel altijd super veel en bijna altijd gaat alles weer retour. Ik word er gek van! Help!’ (Klinkt dat bekend?) Je voelt hem aankomen… zoals wel vaker besloot ik: Proberen kan altijd! Hier en daar vroeg ik of men interesse had om proefkonijn te zijn en binnen no time had ik een groep van maar liefst 14 vrouwen bij elkaar. Het online programma stond in de startblokken!

Inmiddels zijn wij al op de helft van de pilottraining en ik weet nu al dat ik het geweldig vind. Het was even omschakelen, maar er blijkt online veel meer mogelijk dan ik dacht. En nog gekker: ik begin het online geregel gewoon leuk te vinden. Ik ben om en ga door!

 

Onder druk word je creatief
Gelukkig blijven de ideeën komen. De training waar ik je net over vertelde ga ik binnenkort in vijf verschillende versies aanbieden, let op:

Online shop Expert.
Een online cursus om online te leren shoppen als een pro.

Stijl
Een online cursus waarin jij jouw unieke kledingstijl ontdekt.

Kleur
Een online cursus waarin jij ontdekt welke kleuren je staan en bij jou passen.

Figuur
Een online cursus waarin je jouw figuurtype ontdekt en leert focussen op je positieve punten.

Combineren
Een online cursus waarin je nieuwe combinaties leert maken met je bestaande garderobe.

En een heleboel losse e-books
Heel veel handige info en tips, per onderwerp ondergebracht in overzichtelijke en stijlvolle e-books.

 

Zo kan iedereen zelf de kiezen wat bij haar past. Gelukkig is de eerste feedback al hartstikke positief. Het is voor mij een super interessante aanvulling op het personal shoppen en biedt perspectief voor de toekomst. Het duurt nog even voor alles online is, maar ik werk er hard aan om ze zo snel mogelijk ook voor jou beschikbaar te maken. Binnenkort vertel ik je er alles over! Al interesse? Laat het me weten dan houd ik je op de hoogte. 😉

Als ondernemer ben je altijd in ontwikkeling

Waar ik nu sta, had ik twee jaar geleden niet kunnen bedenken en ik ben er blij mee. Ondernemen is een spannende reis. Flexibiliteit is cruciaal. Ik blijf openstaan voor nieuwe kansen en laat me graag verrassen. Al zal ik natuurlijk zodra het weer kan ook weer offline voor én met mijn klanten gaan shoppen!

Eén ding heb ik wel geleerd. Ik zeg nooit meer nooit!