Klopt je kleding bij jouw personal branding?

Kleding lijkt voor ondernemers en professionals soms een bijzaak, want je bent goed in je werk, levert altijd kwaliteit en dat verkoopt zichzelf… toch? Maar om een sterke en toekomstbestendige onderneming neer te zetten, moet je regelmatig nieuwe klanten binnenhalen, je relaties goed houden en netwerken. Jij bent het visitekaartje van jouw bedrijf en we weten allemaal hoe belangrijk die eerste indruk is! Juist daarom maakt jouw kleding deel uit van je personal branding als ondernemer. Je wilt dat jouw potentiële klanten gelijk zien wie jij bent en waar je voor staat. Maar hoe breng je jouw outfit in lijn met jouw karakter en het verhaal dat je wilt uitstralen? Ik geef je een aantal tips om je op weg te helpen.

Wat wil je laten zien?
In jouw personal branding wil je uitstralen wie jij in de kern bent, waar je voor staat, waar je voor gaat en waar je goed in bent. Begin dus bij het beantwoorden van deze punten en maak een lijstje van jouw kernwaarden.

Vertaal jouw kernwaarden naar je kleding
Bedenk vervolgens of de kleding die je nu draagt past bij die kernwaarden. Een voorbeeld? Tuurlijk! Stel je voor, de administratie van je onderneming is je boven het hoofd gegroeid en het is tijd om dat uit handen te geven, zodat jij meer tijd over hebt voor wat je echt leuk vindt. Op zoek naar een accountant dus, die jouw stapel bonnetjes en facturen kan temmen, alle regeltjes kent, je precies kan vertellen hoe je er financieel voorstaat en je misschien zelfs wat geld kan besparen. Je gaat voor het eerst kennismaken en jouw potentiële accountant komt in destroyed jeans, slobbertrui en sneakers aanzetten. Van een accountant verwacht iedereen een verzorgde, zelfs wat luxe uitstraling (want die persoon heeft de financiën goed op orde!). Opgeruimd en georganiseerd. Maar deze persoon straalt hiermee geen vertrouwen uit… en dat past niet bij de verwachtingen die je wil dat jouw accountant heeft…

Een mooie rok, met verzorgde laarzen en een blouse die bij haar past, stralen samen betrouwbaarheid en competentie uit. Deze vrouw heeft de boel op orde!

13 in een dozijn? Nooit.
Best belangrijk om even te melden: Jouw eigen, persoonlijke stijl is altijd leidend! Waar ben jij uniek of anders in? Een accountant is niet per se formeel en saai gekleed en een creatieveling draagt niet per se brillen met opvallend gekleurde monturen en enorme statement-kettingen. Je vertaald de eigenschappen die je wilt overbrengen en het verhaal dat je wilt vertellen naar jouw eigen stijl. (Weet je niet zo goed wat die stijl dan is? Misschien helpt deze cursus je.)

Sowieso moet je je nooit anders voor doen dan je bent, dat lijkt me duidelijk. 😊

Ben jij kleurrijk en extravert, hou je van een open-minded aanpak en verschijn je de meeste dagen in een zwart jasje met een witte blouse, omdat je geleerd hebt dat dat netjes en zakelijk is? Dan strookt die outfit helemaal niet met wie jij van binnen bent. Die outfit zegt: beetje fantasieloos en formeel (het is net een uniform) en deze persoon houdt niet van verandering. Dat kan bij anderen op een onbewust niveau voor verwarring zorgen. En dat is jammer, als jij eigenlijk mega-geschikt bent om met jouw unieke strategieën als interim-manager die ingezakte afdeling weer inspiratie te geven en op de rit te krijgen. Doei, mooie opdracht! Ook opvallende kleuren en printjes kunnen er ‘zakelijk en competent’ uitzien en zo ziet jouw potentiële klant gelijk dat je niet bang bent om op de voorgrond te treden en de boel kunt opschudden.

Ben je meer ingetogen van aard? Met één kleurrijk accent bij een verder rustige outfit kun je laten zien dat je bescheiden, maar ook creatief en interessant bent. Zo’n accent kan trouwens ook dienst doen als een gespreksopener (“Wat een geweldige jas heb jij aan”) en je kunt ermee bewerkstelligen dat mensen je onthouden (“Oja, die dame met die spectaculaire rode schoenen!”). Zo wordt een opvallend accent een tool om jouzelf in het spotlicht te zetten, op een manier die bij jou past.

Openheid geeft vertrouwen
Wanneer jij laat zien wie je bent, zorgt die open en authentieke houding dat je in de ogen van jouw (potentiële) klant niet alleen ‘een accountant’ of ‘reorganisatie-expert’ bent, maar een persoon, een individu met eigenschappen en een karakter. Het gevolg is dat ze jou sneller en gemakkelijker vertrouwen. Bovendien is het voor anderen ook duidelijker wat ze van je kunnen verwachten en vergroot je de kans dat anderen zich jou herinneren.

Kleding vertelt jouw verhaal, voor je een woord gezegd hebt. Een goed doordachte garderobe kan dus jouw merk versterken en de doorslag geven bij het krijgen of verlengen van een opdracht. Met een perfect afgestemde garderobe kun je dus geld verdienen!

Meer weten? Of weet jij precies hoe het zit met stijl en personal branding en wil je dat lekker aan iemand anders overlaten? Logisch, want dan heb jij meer tijd om te doen waar je van houdt.

En ik help je er graag bij! Dit kan door middel van een persoonlijk traject, shopsessie of maatwerk. Neem gerust contact op, dan kijken we samen wat ik voor je kan betekenen.

Heel veel succes met het creëren en ontdekken van je eigen stijl!