Hoe ontdek je de dresscode van een branche, bedrijf of organisatie

Het zal je wellicht niet verbazen dat kleding van invloed is op situaties. Wanneer je kleding draagt die bij de dresscode van een organisatie of branche past, vind je gemakkelijker aansluiting en helpt dit om je kans op werk te vergroten. Maar hoe kom je er nu achter of er in een bepaalde branche of organisatie een dresscode geldt en zo ja, welke dan? En hoe kun je hier op inhaken en toch bij je eigen stijl blijven, zodat je jezelf niet verliest? Ik geef je een aantal tips, zodat jij die fantastische opdracht of nieuwe baan moeiteloos binnen kunt halen.

Verdiep je in de branche of organisatie
Neem een kijkje op de website(s) van het bedrijf of de brancheorganisatie. Wat zegt de uitstraling? Zijn er medewerkers die zichzelf voorstellen op de website? Bekijk wat ze dragen en hoe ze naar buiten treden. Zijn ze actief op social media of juist niet? Je kunt in de meeste gevallen al een heleboel informatie vinden zonder één stap over de drempel te zetten. Schrijf de woorden op die als eerste bij je naar boven komen en noteer de kleuren die je veel voorbij ziet komen. Je hoeft hier nog niet direct iets mee te doen.

De invloed van kleur
Psychologen hebben al lang geleden ontdekt dat je met het dragen van een bepaalde kleur onbewust een boodschap kunt overbrengen. Welke kleuren zie je veel voorbij komen? Een kleur zegt namelijk iets over de organisatie of de branche en hier kun jij op inspelen. Blauw is bijvoorbeeld een hele veilige kleur en verschillende tinten blauw stralen betrouwbaarheid en geloofwaardigheid uit. Wanneer je veel groentinten ziet, is de organisatie waarschijnlijk gericht op verbinding, samenwerking en harmonie. Grijs zegt dat een organisatie neutraal over wil komen, zich onpartijdig opstelt. Terwijl roodaccenten juist voor actie en energie staan. Je hebt dan waarschijnlijk te maken met gepassioneerde types.

Richt je op de details en pas je een tikkeltje aan

Nou zou je ervoor kunnen kiezen om je persoonlijke stijl over boord te gooien en je helemaal hetzelfde te kleden. Maar aangezien dit er waarschijnlijk voor zorgt dat je jezelf een beetje kwijt raakt, zal ik je dat nooit aanraden. Zeker als het een compleet andere stijl is dan je gewend bent. Kijk in plaats daarvan of jij een beetje mee kunt bewegen. Is jouw persoonlijke stijl heel flamboyant maar staat de branche of organisatie voor betrouwbaarheid en komen ze introvert over? Misschien heb je een jurk in een wat rustigere kleur, maar wel een nét wat aparte snit. Ook als je van jezelf een heel stoer type bent en de organisatie chique en klassiek, kun je een middenweg vinden. Kies een mooi jasje of zelfs een pak in de kleur die dicht bij de branche ligt gecombineerd met een stoerdere top en opvallende schoen bijvoorbeeld. Zo voel je je meer op je gemak tijdens het gesprek en toon je aan dat je wilt meebewegen.

En soms kan het (afhankelijk van de branche) juist goed zijn om je met je outfit te onderscheiden. Vergeet echter nooit jouw eigen stijl en verlies jezelf niet. Het belangrijk om kleding te dragen die je zelfvertrouwen goed doet. Als jij je goed voelt en uitstraalt wie je bent, voelen anderen dat aan. Zo heb je gelijk een voorsprong!

Wil je meer leren over jouw persoonlijke stijl en dit inzetten voor jouw personal branding? In mijn online leeromgeving kun je hier zelf mee aan de slag d.m.v. verschillende e-books of de complete basisopleiding.

Maar als je liever samen met mij aan de slag gaat kan dit ook. We gaan dan in vijf sessies samen ontdekken wat jouw kledingstijl en beste kleuren zijn en leer je combinaties maken die helemaal bij jou passen. Zo kun jij overal de indruk maken die jij wilt en meebewegen met je opdrachtgevers.

Heel veel succes!